Van Dieppe naar Ouistreham, naar Alderney en Guernsey

Op dinsdag 22 juli vertrekt de Three of a Kindt om 5uur in de ochtend uit Dieppe. De zee is rustig en er is helaas geen wind. Gelukkig trekt de wind in de middag aan tot een windkracht 4, eindelijk de windrichting en de kracht zijn top en eindelijk kunnen we zeilen. Tuurlijk hadden we eerder ook al kunnen zeilen, maar volop de wind tegen en opkruisen zit nou eenmaal niet in ons systeem, moet wel een leerdoel gaan worden en zeker een verbeterpunt. Nu willen we nog zo snel mogelijk van a naar b. Onderweg probeert Mathijs nog vis te vangen, maar helaas geen vis gevangen en zijn we een paravaan armer.

Helaas laat ook de wind ons na 3 uurtjes weer in de steek, dus motor aan. We moeten om 17.30uur in de haven van Ouistreham zijn i.v.m. het draaien van de sluis naar de haven. De navigatie zegt dat we precies om 17.30uur zullen aankomen, top. Nou, niet want al snel maakt de schroef een raar geluid en verliest de Three of a Kindt snelheid. Harmen besluit midden in het kanaal toch de zee in te gaan om de schroef te checken. Mathijs helpt goed mee door bij Harmen te blijven in de rubberboot. Harmen gaat gezekerd met een lijn onder de boot, ja hoor een hele tros met wier zit vast in de schroef. Ik (Hellen) volgt Harmen zijn aanwijzingen op en gelukkig is al snel het wier weer verwijderd. En dan zegt de navigatie dat we pas om 17.55uur zullen aankomen. Gelukkig draait er nog een sluis om 18.45uur, dat is wel de laatste draaiing van de dag. Om 17.45uur komen we Ouistreham binnen varen en kunnen we gelijk de sluis in varen, wat een geluk. (55 nautische zeemijlen) Eenmaal in de sluis verdwijnt de zeewind en komen we in de 38 graden terecht, pffffff even schakelen.

Harmen er Mathijs besluiten gelijk, nadat de boot vast lag, een frisse duik te nemen. Woensdag 24 juli om 6.30uur varen we de sluis weer in om Ouistreham te verlaten, dit keer geen bezoek aan de stad i.v.m. de warmte. De Three of a Kindt vaart naar Alderney (Kanaaleilanden) weer een lange dag varen, gelukkig kunnen we veel zeilen maar helaas staat de motor soms ook bij i.v.m de stroming bij Cherbourgh. Om 21uur varen we Alderney binnen en leggen we de boot vast aan een Mooring.

73 nautische zeemijlen) Reizen met een puber een boord is echt niet saai, pubers hebben zo hun buien die wij helaas niet altijd goed begrijpen, helaas is dit andersom ook zo. Dus wat voor ons een zo ontzettend leuk eiland is met super mooie herinneringen (Alderney) was even een zwarte avond en dag in onze reis. Mathijs mist zijn vriendinnetje en vrienden. Zoveel varen had hij niet verwacht en alles is stom. Heel vaak hoor ik (wij) we zijn zo jaloers op jullie, nou het is niet alleen maar leuk aan boord, de Three of a Kindt heeft als leerdoel, doorzettingsvermogen dus na wat telefoongesprekken met familie is de sfeer aan boord gelukkig weer positief.

Vrijdag 26 juli gaan we met de rubberboot naar het geheime strandje, Mathijs en Harmen gaan naar de bunkers en ik (Hellen) blijf bij de rubberboot op het strand. Toen we weer terug naar de boot wilde moest de rubberboot weer het water in vanaf het strand. Ik luisterende goed naar de mannen wanneer ik de rubberboot in moest springen en dat deed ik natuurlijk braaf. Golven komen altijd in een ritme, 3 hoge en dan 5 lage golven. Dus na drie hoge golven was er actie, de mannen snel de rubberboot de zee in trekken en ik er tijdens hun comando in springen. Helaas er kwam nog een mega golf aan, echt serieus vol over mij heen en ondertussen werd ik met de rubberboot en al gelanceerd richting het stand. Pffffff, geeft niets gewoon nog een keer proberen, en ja hoor idem van de eerste keer. Echt alles, maar dan ook alles is nat en zit onder het zand. 😳Drie keer is scheepsrecht en idd daar gingen we, maar omdat de buitenboord motor ook zoveel water had gekregen liep deze niet goed, zegt Harmen: als de motor er mee stopt en we komen bij de rotsen spring uit de boot en blijf weg bij de rotsen, pfffffff, bij ons is het nooit saai 🥴

Maar……., we zijn inmiddels weer veilig op de boot en een avontuur rijker. Zaterdag 27 juli verlaten we Alderney om naar Geurnsey te varen. Een kort tochtje van 23 nautische zeemijlen. We hebben het hele stuk kunnen zeilen.